CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Dec 23, 2010

"soal jawab ustaz azhar"

apakah hukumnya wanita memakai wangian - wangian yang kuat hingga orang2 dapat m'cium wanginya itu dengan hanya ia lalu sahaja dihadapan orang maka hukumnya adalah haram.

hukum org lelaki memakai cincin suasa - memakai cincin suasa bagi orang lelaki adalah haram kerana ia diperbuat daripada emas yang bercampur dengan logam lain.

hukumnya memakai “braces” utk mencantikkan gigi - Jikalau alat tersebut di pakai dengan tujuan m'betulkan kecacatan gigi seperti gigi yang tidak rata atau t'lebih keluar maka setengah ulamak fiqh m'haruskan memakainya dan tidak di namakan mengubah cipyaan Allah swt.
lau utk kecantikkan gigi yang telah sedia elok maka hukumnya adalah di larang sebagaimana yang disebut oleh beberapa orang ulamak muktabar

hukum guna Umpan Katak Dan Anak Ikan - umpan katak untuk memancing adalah harus dengan syarat tidak disakitkan katak tersebut semasa dilekatkan kepada mata kail iaitu dengan cara dikitat dengan benang kepada mata kail.Ini adalah kerana katak termasuk haiwan muhtaram yg haram dibunuh. Dalam masalah jadikan umpan kita tidak dikira membunuh katak kerana ikan yang memakannya dan sememangnya katak adalah makanan ikan.

Begitu juga anak ikan hendaklah tidak dengan cara menyiksanya dengan disakitkan dahulu sebelum dimakan oleh ikan yang besar.

adakah insya allah tu kira janji - Lafaz InsyaAllah bukan dikira sebagai berjanji kerana ia hanya perkataan yang bertujuan mengingatkan kita bahawa kita hanya mampu merancang melakukan sesuatu tetapi Allah swt yang akan menjayakannya

memakai baju Carlsberg (Liverpool) - Haram memakai atau mengiklankan apa saja syiar2 yang haram disi syarak.Carlsberg adalah jenama arak yg haram dengan ijmak ulamak.

bercinta di universiti.xjumpa tapi sekadar sms, chatting
dan emel sahaja - haram ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi skrg dimana
sms atau email menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu
diantara pasangan dan masing2 melunaskan keinginan dan keseronokkan
semata-mata.

hamil dahulu baru kahwin utk tutup malu (anak luar nikah)- jika cukup segala syarat sah nikah dan rukun2nya maka pernikahan
tersebut adalah sah. Inilah pebdapat yang muktamad dalam mazahb Syafie
dan mereka yang sependapat dengannya.


Cuma setelah bernikah makruh suami menjimak isteri tersebut jika isteri
tersebut hamil dari persetubuhan yang haram melainkan setelah isteri itu
melahirkan anak tersebut..


0 komen jew..: