CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Dec 23, 2010

"jangan biarkan diri kita umpama sebuah rumah yg kosong"

Abdullah bin Abbas telah meriwayatkan sabdaan Rasulullah s.a.w " seseorang yg tidak ada sebahagian pun al-Quran dalam hatinya adalah seumpama rumah yg telah ditinggalkan kosong"..HR Tirmizi,darimi dan Hakim.

Keterangan

Terdapat pepatah yg khusus tentang rumah yg ditinggalkan kosong iaitu, " Rumah yg kosong akan dikuasai oleh syaitan dan jin." Begitu jugalah dgn hati yg kosong daripada kalamullah yg suci, syaitan lebih berkuasa ke atas hati tersebut. Betapa pentingnya menghafal al-Quran telah ditekankan dalam hadis ini, sehingga dinyatakan bahawa hati ini tidak menghafal al-Quran adalah seumpama rumah yg telah ditinggalakan kosong.

Dari Abu Hurairah berkata, "Rumah-rumah yg hidup dgn amalan pembacaan al-Quran maka ahli rumah itu akan bertambah ramai, dipenuhi dgn kebaikan dan rahmat, para malaikat akan turun ke dalam rumah itu dan syaitan-syaitan akan meniggalkan rumah itu. Sementara itu, rumah-rumah yg tidak di bacakan al-Quran, kehidupan ahli rumah akan menjadi sempit dan hilang keberkatan, para malaikat meniggalkan rumah itu dan syaitan-syitan akan memasuki rumah itu."

Dari Abdullah Bi Mas'ud, beberapa orang sahabat telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Rumah yg ditinggalakan kosong adalah rumah yg tidak ada amalan pembacaan al-Quran yg mulia."


0 komen jew..: